lördag 28 juli 2012

Kom just på mig själv. Justfan jag har ju en blogg! Jag kan nog lägga ner att jag skriver ett inlägg här varje dag, för det gör jag inte. Men jag ska försöka, även om det inte är världens längsta, alltid nåt å läsa kanske :)

Vad kan jag uppdatera med idag då? Jo jag har märkt att min metod då jag får ångest eller skadar mig hjälper otroligt mycket. OBS-METODEN kallar jag den. OBS står för Observation, Behov/Känslor & sist men inte minst, Strategi.
 Kan göra ett exempel hur detta kan se ut om jag har ångest över t.ex att en kompis kallat mig dum.

Observation: (Vad som händer vad som jag tänker på)
Min kompis kallade mig dum

Känslor:  (Vad känner du just nu) Ledsen, besviken, övergiven, förvånad, förbryllad, arg, (försök gärna hitta nyanser på känslorna)
Nyanser = tydligare känsla, om du är ledsen kanske du snarare är - > förtvivlad exempelvis.

Behov: (Vilka behov är inte bemötta) Mitt behov av respekt av tillit av förståelse av vänskap var inte bemött

Strategi: (Vad gör du åt saken, här kan du skriva att du skadar dig om det är vad du gjort förut då du fått ångest, sedan flyttar du upp strategin till observation och kollar vad du känner och vilka behov som inte är bemötta när du skadar dig, tills du kommer längst ner till strategi igen, då kan du se vad du kan göra istället för å skada dig, som hjälper dig ur det här helt och hållet) Exempelvis: Jag ringer min kompis och berättar hur jag känner.

Väldig invecklat att förklara, ni får kommentera och fråga om ni inte förstår så ska jag försöka förklara så ni kan haja tha point! Grejen med denna metod är att du riktar in dig på lösningen. Inte på problemet. Du ignorerar inte problemet heller, utan du accepterar det och stegvis ska du komma fram till en lösning! Via dina känslor och behov, så ser du vad du känner och behöver, och då är det lättare att vägleda dig rätt till hjälpen! :)

Vad kan jag uppdatera med om mig själv då? Jo jag har just berättat för personen jag gillar att jag har känslor för honom, det kändes som en oerhört lättnad, varit så rädd för att säga det men sen kom jag på mig, varför ska jag vara rädd för det? jag kan säga det och SEN vara rädd, men vara rädd innan man vet vad som händer, I see no point there. Om du vill något, skit i rädslan, och gör det ändå! :D

Har även pratat ut med andra personer som jag bara flytt fältet från, av någon anledning, istället för bara säga som jag känner. Min dejt gick åt helvete men vad gör det, vi var inte på samma plan helt enkelt han ville inte detsamma som jag och så kan det vara, jag ser han inte som en idiot eller något för det, inga etiketter, tar han för vad han är istället :)

Tyvärr så blev jag sjuk, litterly av å hälsa på honom, det sög ju, jag som haft så jävla bra immunförsvar trots en familj som bär på smitta som farit runt från den ena personen till den andra hela sommaren, och jag har lyckats hålla mig frisk! Men så BAM blev man sjuk. Är seg i huvudet och vill inte sitta vid datorn fast en del av mig vill det, för jag vill sociala mig och göra något, blir så rastlös av å ligga i en säng, särskilt då man inte ens har en tv. Ska nog allt fixa fram en tv till rummet nu känner jag. Så då vet ni vad jag håller på med :)

 Dagens motto :
"A misstake is never a misstake, it's feedback"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar