torsdag 5 juli 2012

Vett & Etikett:

Ganska kul att många anhöriga till de i min grupp på rehaben får för sig att vi är någon form av sekt för "självförverkligande" och blir skrämda av allt vi lär oss.
Men det är klart, allt nytt är skrämmande för många, speciellt då det är alla människor på jorden som faktiskt har lärt sig fel från början, är vana med ett helt annat förhållningssätt. Men jag är inte rädd för förändringar, jag suktar efter det nya! :D


Nu ska ni få lära er om "vett och etikett" 
Så vad är nu etiketter då? Jo allt som andra bestämt att du är. "Du är glad person, du är pratglad, du är lat, du är snäll" osv.

Det är väldigt många som bär etiketter som de måste leva upp till. "Och elina som alltid är så snäll"
Tänk om jag någon dag kanske inte vill låna ut min telefon åt en kompis, för att jag väntar på ett samtal t.ex,
då är jag helt plötsligt självisk, för min kompis förväntar sig att jag skulle ställa upp och göra henne till lags och inte tänka på vad jag själv vill och behöver.

Etiketter är väldigt farliga för oss. Tänk Britney Spears till exempel. Hon hade fått som "image" att hon var en oskuldsfull liten tös som aldrig gjorde något "bad girl-aktigt" tänk er att leva upp till den etikett hon hade fått stämplad i pannan, aldrig festa, aldrig bli påkommen av att ha gjort något fel osv osv. Klart som hon gick i väggen tillslut, hon ville ju vara sig själv, inte leva upp till en image. 

Vi alla dömer och sätter ut etiketter på folk, dagligen. Det går så fort så man hinner inte med.
Men om man är medveten om hur man tänker och beter sig, så kan man faktiskt märka av hur man själv gör, och då är det lättare att tänka om.

Det är DU som sätter en etikett, som har problem, inte personen som får etiketten, kom ihåg det!

Så mitt tips till er alla är att släppa etiketterna om att du är  rolig, glad, blyg, snäll, impulsiv, konflikt-rädd, eller om folk ser er som "han med den diagnosen" "hon som är sjukskriven" osv. Är det någon som sätter etikett på er och säger "ja men du är ju så snäll lilla du", fråga de, vad är det som gör att du är snäll? försök få tydlighet i det, och luska på det lite, då kan personen som sätter etiketten på dig, också lättare förstå att du inte vill ha en sån stämpel, utan att personen hellre kan säga "Åh tack jag uppskattar att du bar mina kassar till bilen"

Utmana ödet och utforska detta hos er själva nu ! :D 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar